Viktig information gällande nytt Telia avtal i samfälligheten för Bredband/internet, TV & fast telefoni

Styrelsen har förhandlat fram ett nytt avtal med Telia för våra befintliga kollektiva bredband/internet, TV & fast telefonitjänster som kommer ge oss bättre tjänster till samma kostnad som nuvarande avtal.

Det nya avtalet börjar att gälla 2024-11-05 och nedan följer viktig information som du som medlem/fastighetsägare i Finnsta 1 samfällighetsförening måste ta del av för att förbereda inför aktivering av de nya tjänsterna.

Kollektiva tjänster som aktiveras och börjar gälla 2024-11-05:

  • Bredband/internet 1000 Mbit/s (nuvarande hastighet är 100 Mbit/s)
  • TV Mellan paket (samma utbud som tidigare)
  • Ett tvillingpaket för TV – Om fastigheten har två Telia TV-boxar så går båda att koppla in och använda TV lagom paketet på utan extra kostnad. (i nuvarande tjänst ingår inte tvillingpaket utan det får fastighetsägaren betala extra för själv om man önskar använda två TV-boxar samtidigt)
  • 1 st ny TV-box med stöd för Wifi6 (trådlös nätverksanslutning mot bredbandsroutern)
  • 1 st ny Wifi6 bredbandsrouter
  • Ett installationstillfälle med installationshjälp från Telia per fastighet (bokas på 020-20 20 70, läs mer nedan)

Vad behöver jag göra som fastighetsägare/medlem inför starten 2024-11-05 ?

Tv-tjänsten
För att tv-tjänsten ska fortsätta att fungera efter 2024-11-05 behöver du som fastighetsägare/medlem aktivera den och får då ut nya inloggningsuppgifter. Är du osäker om du gjort det, gå in på telia.se/mitt-telia. Kommer “Tv” upp under rubriken “Dina abonnemang” har du redan aktiverat din tjänst. Har du frågor kring detta kontakta Telias kundtjänst för kollektiva tjänster på 020-20 20 70.

Uthämtning av ny TV-box och bredbandsrouter
För att tjänsterna ska fungera optimalt så bör du använda den nya TV-boxen och bredbandsroutern som ingår kostnadsfritt i det nya avtalet. Du hämtar den nya bredbandsroutern och TV-boxen i vår servicebyggnad på Mandelblomstigen 8A på nedanstående dagar och tider. Om du inte har möjlighet att hämta utrustningen på någon dag eller tid som erbjuds nedan så mejla itforvaltning@finnsta1.se för att komma överens om en annan dag/tid.

OBS! Det är endast den som är fastighetsägare och därmed medlem i finnsta 1 samfällighetsförening som får hämta utrustningen och legitimation skall medtagas då avprickning mot fastighetsägarregistret kommer att göras innan utlämning av utrustning kan ske.

Plats: Mandelblomstigen 8A
https://maps.app.goo.gl/sBd4poYNYomQAkvWA

Dagar & Tider:
Lördag 2/11 13.00 – 14.00, 19.00 – 20.00
Söndag 3/11 11.00 – 12.00, 13.00 – 14.00
Lördag 9/11 13.00 – 14.00, 19.00 – 20.00

Installationshjälp
I avtalet ingår installationshjälp från Telia vid ett (1) tillfälle per fastighet.
När ny fastighetsägare flyttar in i en fastighet som har sålts så ges också möjlighet till ett (1) tillfälle av installationshjälp. Installationshjälpen bokas av fastighetsägaren på 020-20 20 70 och kan bokas redan nu men kommer endast att utföras from. 5/11.

Det som ingår i installationshjälpen är beskrivet nedan:
– Mediaomvandlare lokaliseras.
– Inkoppling av ny bredbandsrouter
– Bredband: Inkoppling av en dator/surfplatta för att funktionstesta nätverket
– Tv: Inkoppling av en (1) ny tv-box
– Kontroll av att bredband, telefoni och Tv fungerar

Befintlig Tv-box och router
Den befintliga Tv-boxen och routern kommer fortsätta att fungera men ägarförhållandet och därmed ansvaret för garanti och support ändras from 5/11. Läs mer om det nedan.
För att tjänsten ska fungera optimalt så bör man byta till den nya routern och TV-boxen som ingår kostnadsfritt from 5/11.

Hur påverkas jag som medlem/fastighetsägare from. 2024-11-05 ?

Hastigheten på bredbandet/internet
Hastigheten på bredbandet/internet ökar till 1000 Mbit/s. Om du som fastighetsägare har beställt högre hastighet än den nuvarande kollektiva hastigheten som är 100 Mbit/s av Telia och därmed betalar extra för det så ska Telia ta bort den tjänsten from 2024-11-05 då den ersätts av hastigheten på 1000 Mbit/s som ingår i det kollektiva avtalet. Om så inte har skett efter den 5/11 så ber vi dig kontakta Telias kundtjänst för kollektiva tjänster på 020-20 20 70 så att detta åtgärdas.

Tvillingabbonemang för TV-box
Tvillingabbonemang för TV-box ingår i tjänsten. Om du som fastighetsägare har beställt tvillingabbonemang av Telia och därmed betalar extra för det så ska Telia ta bort den tjänsten from 2024-11-05 då tvillingabbonemang ingår i den kollektiva tjänsten. Om så inte har skett efter den 5/11 så ber vi dig kontakta Telias kundtjänst för kollektiva tjänster på 020-20 20 70 så att detta åtgärdas.

Ansvar och ägarförhållanden ändras
Ägarförhållanden och därmed ansvaret för vissa delar av tjänsten förändras from. 2024-11-05 där tidigare Finnsta 1 Samfällighetsförening har haft ansvar för att hantera felanmälan, garanti, underhåll och åtgärder. Detta innebär justeringar enligt nedan som du som fastighetsägare/medlem skall känna till och följa.

Mediaomvandlaren i din fastighet
Telia tar över ägarskapet för mediaomvandlaren i din fastighet som samfälligheten tidigare har varit ansvarig för. Det innebär att du fortsättningsvis skall vända dig till Telia på 020-20 20 70 om du har frågor om din mediaomvandlare. Telia övertar därmed också garantiansvaret samt driftansvar och support på utrustningen. Orsakar du som fastighetsägare skador på denna utrustning så skall detta felanmälas till Telia på 020-20 20 70 och eventuella kostnader som detta medför kommer Telia att faktura till dig som fastighetsägare. Nedan ser du en bild på mediaomvandlaren så du kan lokalisera utrustningen.


Befintlig bredbandsrouter
Den befintliga bredbands routern som samfälligheten tidigare har ägt övergår i ägarskap till fastighetsägaren. Bredbandsroutern kommer att fungera fortsättningsvis men då det ej längre finns någon garanti kvar eller support från Telia så kommer inte Telia att byta ut routern om så behövs utan Telia kommer uppmana fastighetsägaren att istället ansluta den nya bredbandsroutern som fastighetsägaren fått kostnadsfritt av Telia som en del av den nya tjänsten. Nedan finns en bild på hur den befintliga bredbandsroutern ser ut.

OBS! Om fastighetsägaren har köpt en eller flera Wifi repeaters (se bild nedan) som är anslutna till den befintliga bredbandsroutern så kommer dessa INTE att fungera mot den nya bredbandsroutern. Vid frågor gällande detta kontakta Telias kundtjänst för kollektiva tjänster på 020-20 20 70.


Befintlig TV-box
Den befintliga TV-boxen som samfälligheten tidigare har ägt övergår i ägarskap till fastighetsägaren. TV-boxen kommer att fungera fortsättningsvis men då det ej längre finns någon garanti kvar eller support från Telia så kommer inte Telia att byta ut TV-boxen om så behövs utan Telia kommer uppmana fastighetsägaren att istället ansluta den nya TV-boxen som fastighetsägaren fått kostnadsfritt av Telia som en del av den nya tjänsten. Nedan finns en bild på hur den befintliga TV-boxen ser ut.


Ny bredbandsrouter
I det nya avtalet så ingår det en ny bredbandsrouter som varje medlem får kostnadsfritt av Telia. Bredbandsroutern ägs av medlemmen. Om medlemmen säljer sin fastighet så övertas ägarskapet av utrustningen av den nya medlemmen/fastighetsägaren. Telia är ansvarig för produktgaranti och att utrustningen fungerar som den skall och felanmälan och frågor om utrustningen och tjänsten ställs till Telias kundtjänst för kollektiva tjänster på 020-20 20 70. Nedan finns en bild på hur den befintliga bredbandsroutern ser ut samt en länk till ett tekniskt datablad med mer information om den nya bredbandsroutern.

Telia Smart Wifi6 router datablad

Ny TV-box
I det nya avtalet så ingår det en ny TV-box som varje medlem får kostnadsfritt av Telia.
TV-boxen ägs av medlemmen. Om medlemmen säljer sin fastighet så övertas ägarskapet av utrustningen av den nya medlemmen/fastighetsägaren. Telia är ansvarig för produktgaranti och att utrustningen fungerar som den skall och felanmälan och frågor om utrustningen och tjänsten ställs till Telias kundtjänst för kollektiva tjänster på 020-20 20 70. Nedan finns en bild på hur den befintliga bredbandsroutern ser ut samt länk till ett tekniskt datablad med mer information om den nya TV-boxen.

Telia Play Hub datablad

Frågor/felanmälan
Om du som fastighetsägare har några frågor kring den nya tjänsten eller den nya bredbandsroutern eller TV-boxen så vänder du dig till Telias kundtjänst för kollektiva tjänster på 020-20 20 70.
Om du har frågor om befintlig bredbandsrouter eller TV-box så mejlar du itforvaltning@finnsta1.se där samfällighetens IT-ansvarige kommer att svara på dina frågor efter bästa förmåga MEN vi vill understryka de nya ägarskapsförhållanden och därmed ansvarsförhållanden för teknisk utrustning och tjänst som gäller from. 2024-11-05 så att du som medlem/fastighetsägare har rätt förväntan på vad samfällighetens styrelse och därmed IT-ansvarig kan vara behjälplig med och inte.


Johan Skånberg
IT-ansvarig
Finnsta 1 Samfällighetsförening
itforvaltning@finnsta1.se